6/26/2014

Strikk i vei, det er bra for helsa di!!

Ja, i hvertfall i følge denne artikkelen. Merket at jeg nikket gjenkjennende til omtrent alle setningene i denne artikkelen, og jeg vil tro de fleste ihuga håndarbeidsentusiaster vil gjøre det samme. For bare noen få år siden var det helt utenkelig at jeg ville bli så glad i strikking som jeg har blitt, utålmodig som jeg er i det meste av andre ting jeg foretar meg. Men det hektiske livet som følger med rollen som småbarnsmor trigget på mange måter behovet for en meditativ aktivitet som f.eks. strikking er. Nå klarer jeg ikke lenger å forestille meg et liv uten! Tror rett og slett at jeg ville blitt både ulykkelig, sur og stressa dersom jeg ble fratatt muligheten for å strikke. Artikkelen ramser opp hovedgrunnene til at strikking (eller annen form for håndarbeid) er så bra for den mentale helsa:

1.  Mental challenge and problem solving
2.  Social connection
3.  Mindfulness
4.  Development of hand-eye coordination, spatial awareness and fine motor dexterity
5.  Learning and teaching
6.  Focusing attention and thoughts on a task
7.  Encouraging active creativity
8.  Gives a sense of pride and achievement
9.  Teaches patience and perseverance
10. Facilitates memory formation and retrieval

Så får bare omverdenen holde ut med oss der vi sitter i vår egen lille boble sammen med strikketøyet. It takes a (knitting) fool to remain sane!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar!