3/14/2014

Prøvekluter - bokstavelig talt!

Tidligere i vinter fant jeg ut at jeg ville forsøke meg på litt klutstrikking, som så mange andre der ute. Startet ut med et par stykker strikket i dobbel tråd Mandarin Petit, men synes det ble litt for tykt. Og en tråd ble for tynt... Konkluderte derfor med at jeg måtte gå opp litt i garntykkelse, og samtidig leste jeg ett eller annet sted at det var fint å bruke garn med bambus, da bambusen visstnok har en viss antibakteriell effekt. De lokale garnbutikkene her har imidlertid et svært begrenset utvalg av bambusgarn, så da ble Ebay redningen. Etter litt surfing der gikk jeg til innkjøp av 4 x 100 g King Cole Bamboo Cotton i DK tykkelse fra UK. Dette garnet er spunnet av 50% bomull og 50% bambus. Utrolig mykt og deilig garn, da bambusen gjør det litt blankere og en god del mykere enn ren bomull. Forsøkte meg først på noen enkle mønster i dobbel perlestrikk og falsk vrangbord (1. pinne: rett, 2. pinne: 1 rett, 1 vrang), men synes de ble veldig "slumsete", dvs. lite formstabile. Lette litt rundt etter andre mønstre på nettet, og fant da mønsteret Nai-Nai's Favorite, som strikkes diagonalt men ser ikke slik ut... Kluten ble veldig formstabil, så dette mønsteret kommer jeg til å bruke mer. Strikket i enkel tråd Bamboo Cotton på pinne 3,5.




















Underveis i min søken etter mønster på diagonalstrikkede kluter, fant jeg også denne gratisoppskriften hos KnitPicks - Ridge Washcloth. Man legger rett og slett opp maskeantallet tilsvarende dobbel klutbredde, og feller deretter på midten av annenhver rad. Dermed "trekker" kluten seg sammen på midten, og man sitter til slutt igjen med en (så å si) kvadratisk klut. Man kan jo velge å strikke denne i bare en farge, men fargeskift på annenhver rad slik mønsteret viser gir en kul effekt synes jeg. Strikket i to farger Bamboo Cotton på pinne 3,5.




Driver også og prøver ut dette mønsteret i Drops Bomull-Lin, det vil gi en løsere klut, men tror den også blir ganske fin. Denne strikkes på pinne 4:


Vet ikke om jeg noen gang blir noen storprodusent av kluter, men jeg har i det minste blitt overbevist om at hjemmestrikkede kluter fungerer minst like godt som de du kjøper på butikken. Og så er de jo så utrolig mye finere å se på!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar!