4/04/2014

Pågående prosjekter, planlagte prosjekter... og prosjekter jeg aldri får avsluttet

Jeg innrømmer glatt at jeg ikke er monogam når det gjelder strikking. Jeg har en lei tendens til å tenne veldig på nye, fristende prosjekter, for deretter å miste interessen sånn mot slutten... Jeg har prøvd å finne ut om det er en spesiell type prosjekter som ender opp med å bli liggende uferdige i en mørk skuff, og ja - det er det:

a) Plagg som krever mye montering
b) Plagg strikket på tjukke pinner (pinne 5 og oppover)

Så kanskje jeg bør prøve å unngå slike prosjekter framover, spesielt de som passer under kategori a)... Et konkret eksempel på et plagg som både passer inn under kategori a) og b) er en genser jeg startet med i vinter til 10-åringen:




















Dette er et Drops-mønster, hvor for- og bakstykke strikkes fram og tilbake, og ermene også! Dvs. etter at alle delene er strikket ferdig så skal det syes ørten sømmer (satser på sammenveving på skuldrene) i tynn, luftig strikk! I tillegg strikkes det på pinne 5, noe som er langt utenfor min komfortsone (som ligger omtrent rundt 3-4)! Nå er jeg endelig ferdig med bakstykket og har såvidt begynt på forstykket, så jeg får bare hate meg gjennom og bli ferdig med det. Prøvde forsiktig å ymte frampå til mottakeren om at det kanskje hadde vært fint å strikke de to garnene (Drops Baby Merino og Drops Alpaca Silk) sammen på litt tynnere pinner til en supermyk og pusete genser i stedet, men nei... Det var ikke det hun ønsket seg! Så da så...

Det prosjektet som går fortest unna akkurat nå er Sinnasaujakka som allerede nevnte 10-åring skal få. Siden jeg startet på plagget for 5 dager siden har jeg fullført sauediagrammet og har delt til ermer og bole. Nå gjenstår bare herlig, meditativ stripestrikk. Og oppklipping (skjelve...)! 




















Og så har jeg i tillegg 2-3 gensere til meg selv liggende halvferdige i kommoden som for tiden tjener som lager for uferdige prosjekter. Det er bl.a. en Lun genser i noe utgått garn fra Pickles som jeg har hatt liggende i en evighet, en okergul versjon av The Rose Jumper, samt September Sweather fra Drops. Når disse blir ferdige anes ikke...

Men planer for nye prosjekter skal det ikke stå på, og akkurat nå tror jeg prioriteringslista mi ser slik ut:

1.     Siggis slipover fra "Børnestrik på pinde 3,5-4" av Lene Holme Samsøe. Strikkes i Rowan Felted Tweed. Denne er tenkt til 7-åringen som et godt utapå-skjorta-plagg til 17. mai. Tør ikke å gamble på at vi får en nasjonaldag som i fjor med 28 varmegrader og stekende sol...
2.     Bolero til 10-åringen, usikker på i hvilket garn, kanskje Babysilk fra DSA eller noe i den dur. Skal også være ferdig til 17. mai.
3.     Bølgegang fra samme hefte som over. 4-årspresang til niese, strikkes i Sandnes Alpakka (tror jeg).


I tillegg til UFO'ene i kommoden skulle jeg da ha nok å holde på med fram til sommerferien i hvert fall... 

Den berømte kommoden...






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar!